martes, 6 de noviembre de 2007

Quan arriba l’hora de publicar

Crec sóc una de les poques persones que encara no havia publicat. I tenia remordiments, certament. Després de la tornada de Bòsnia, estava segura que escriuria alguna cosa, ni que fos a la revista comarcal. No ho vaig fer. Em va caldre massa temps per digerir-ho tot plegat (si és que es pot dir que ja està tot digerit), i després ja va venir la fi de l’estiu. I París.

Durant l’últim mes he pensat que potser era una mica estrany el que havíem fet. Algunes vegades, vaig pensar que havia estat poc ètic demanar a la gent que t’expliqués la seva vida, amb un passat o un present dolorós, per pur egoisme, per pur enriquiment personal. Amb Kevlar vam intentar evitar l’efecte zoològic, però no sempre ho vam aconseguir. Fa pocs dies, no més d’una setmana, vaig comentar-ho a algú. I aquest algú em va dir que, tard o d’hora, per un costat o per un altre, el que havia viscut a Bòsnia acabaria sortint, perquè ja formava part de mi i m’acompanyaria sempre.

Ara he de preparar una exposition per a la classe d’anglès, i he decidit fer-la del nostre viatge. Només tinc deu minuts. Com reduir-ho tot en deu minuts? Com fer-ho entenedor?

He començat a remirar les fotos per agafar alguna idea. Les he hagut de mirar totes, no m’he pogut quedar només amb unes quantes. I m’ha vingut una gran sensació de benestar, d’aquesta felicitat que et deixa amb un mig somriure.

I he pensat que ja era hora de publicar, encara que només sigui per dir-vos que us tinc molt presents. Al començar a escriure, em fallen les dades, alguns números, fins i tot alguns noms de partits o de polítics. Però recordo molt bé les sensacions, moments emotius amb els entrevistats, el malestar físic a Srebrenica, el poquíssim interès que em va despertar Dubrovnik després d’una setmana a Mostar, la impotència que genera l’opacitat de l’administració. I també les nits al xiringuito de Bacevice les cançonetes que cantàvem a la furgo, els dinars i sopars a casa l’Ibro, la posta de sol a l’Adriàtic.

No m’enrotllo més. Molts petons i abraçades.

Maria, la Peski.

6 comentarios:

Anónimo dijo...

Ets una crac Peski! se't trobarà a faltar al (multitudinari) sopar d'aquest divendres! encara quedaven punts de vista per conèixer, i el teu era un d'ells!! merci per compartir-ho! fins aviat!
per cert al febrer vinc a parís!!!

petons

gerard (www.fotolog.com/carpe_cine)

The Sea dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
The Sea dijo...

Xiqueta, el teu text és molt sincer i comparteixo cada ratlla del que dius (Dubrovnik va ser un contrast frívol, és cert, tot i que ens va servir de vàlvula d'escampament).

Quines nits tan especials asseguts en el chiringuito dels xinesos penjats..(això no ho sap tothom, però quan miraves de lluny, les làmpades estranyes del bar tenien l'aparença de xinesos rurals penjats). Per mi aquell xiringuito era màgic i fins i tot bonic, malgrat ningú ho diria estant a l'encreuament d'una via del tren, d'una fàbrica sorollosa i gèlida...

Et guardarem converses fresques per al pròxim sopar! Gerard, jo m'hi reconfirmo, al soparet.

Mar

6 de noviembre de 2007 21:46

joan dijo...

Les fotografies i els records de bosnia fan com una pessigolleta per dins que em provoca, depèn de com, un mig somriure o una fiblada al ventre. Em resulta curiós i especial el sentiment que ens desperta un espai inhòspit que les circumstàncies el converteixen en un racó únic, demostrant-me que persones com vosaltres podeu fer de qualsevol indret un referent pel record.

me posat tonto... cosa que us agraeixo :)


visca la profunditat! ;)

Anónimo dijo...

visca!

Anónimo dijo...

M'agrada veure com tots guardem un sentiment tant viu d'aquell viatge que sembla que va ser ahir.

Petons per tothom

Yaser